zondag 8 april 2012

Moeten er nog broekjes zijn?

Een hele tijd geleden vond ik deze handleiding en ergens anders had ik gezien dat je broekjes van oude t-shirts kon maken. Mijn eerste exemplaar werd een feit. Een lelijke groene dat nu gebruikt wordt als pyjama.
Na de jurkjes vond ik het tijd voor meer broekjes (zeker omdat dat handiger is om te kruipen) en haalde ik de handleiding opnieuw vanonder het stof. Deze keer ging ik aan de slag met restjes - niet rekbare - stof. En dat liep niet van een leien dakje.

Poging 1 resulteerde in een zomerbroekje met een serieuze vals plooi aan de zijkanten. Mijn boord was bovenaan niet even breed als het stuk waar ik hem op wilde spelden. Ik heb er evenzeer nog een elastiek in gedaan en dan valt dat plooitje zo niet op.

zomerbroekje

Broekje 2 werd gemaakt van een oude jeans van mij. Ik zag bij mama Pluis keitoffe zakken. Ik naaide dus paspelzakken aan de achterkant van het broekje. Maar de voorkant mistte iets.
jeans

En op de dag dat ik mijn zoektocht naar een kooppatroon startte, lanceerde Van Katoen de Jacob-broek. Schitterend vond ik ze. Ik heb het patroon onmiddellijk gekocht, zonder naar de maat te kijken. En laat mijn dochter nu nog lang niet in een 92 passen. Verdorie toch he. Gisteren zag ik bij Mie Katoentje dat ze het patroon verkleinde. Dus ik waagde me er ook aan. Gevloekt dat ik heb! Ik heb dus echt geen technisch inzicht. Gelukkig heeft mijne hubby dat wel. De 'moeilijke' lijntjes heeft hij voor mij getekend. En zo rolde er vandaag mijn eerste Jacob-broek vanonder het machine. Er gaan er zeker nog veel volgen.
jacob-broek Van Katoen
De pijpen zijn nog een beetje lang (dat stimuleert het leren lopen niet he) dus dat moet ik nog even oplossen. Ik wil er graag zo'n omslagje in, maar ik moet nog even uitzoeken hoe dat moet. Vandaar het speldje ;-) Volgens ons mama moet het zo. Maar dat gaan we toch nog even uitpluizen op het net ook. Of als iemand van jullie een tip heeft...

11 opmerkingen:

  1. knap!!, ik kocht het vandaag ook dat patroon. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai, goed bezig geweest. Heel mooi die broekjes, ik vrees dat ik ook die toer moet opgaan, ons popke doet nu niets liever dan staan en probeert te kruipen, achteruit weliswaar. En die foto komt eraan ;)
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai, dat gaat nogal vooruit! Die zakjes zijn prachtig gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet hoe het moet, maar kan het moeilijk beschrijven, kleine poging:
    als je veel overschot hebt, plooi de broek om langs de buitenkant (goede kant tegen goede kant) zodat die op de juiste lengte komt. Naai vast op een tweetal cm, strijk de overschot terug naar beneden, plooi om naar binnen en maak vast met de hand.
    Als dit chinees is, wil ik wel eens proberen te tekenen en het je doorsturen via mail.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is redelijk Chinees ;-) maar ik ga eens zien naar die link van Choekoe. Waarschijnlijk snap ik jouw uitleg dan ook beter.

      Verwijderen
  5. Toffe broek seg! Voor de omslag aan die zoom moet je eens kijken naar de blog van Zsazsa: http://madamezsazsa.blogspot.com/2010/10/hemmekes-wat-vooraf-gaat.html. Hier legt ze uit hoe je en pat maakt aan een hemdje. Dezelfde manier kan je ook gebruiken aan een broek.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw zeg, ik vind dat je dat heel goed doet. Patronen verkleinen enzo, knap hoor! Daar waag ik me precies toch (nog) niet aan. Ga de broek toch ook bestellen (allé het patroon).
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. amai, zo schoon! denk dat ik dat patroontje ook maar eens ga kopen.. jammer dat mathias nog net geen 92 heeft...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien tijd voor een boekske : allemaal broekjes? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen