dinsdag 29 december 2009

Handtassen

Ook ik waagde me aan het maken van een handtas. Omdat ik (nog) niet zo geloof in mijn eigen naaitalent, ben ik eerst aan het recycleren gegaan : oude broeken.

Het eerste project werd de reversible shoulderbag van Lula Louise. Een heel simpel patroon waarschijnlijk, maar niet als je Naja heet.

Probleem 1 : Ik wilde een grote tas, dus ik gebruikte het kopieermachine. De bovenste lijntjes pasten niet helemaal op mijn A3 papier, maar dat zou ik zelf wel tekenen. Ik maakte van 'Place on fold' dus 'Place oR fold'. Ik begreep het niet zo goed (had nog nooit een patroon zo helemaal alleen geknipt) en knipte daarom maar 4 enkele stukjes. --> nadien moest ik die aaneen stikken : iets velours achtig en jeans met de naad er nog in.

Probleem 2 : Jeans met naden en iets velours achtig bleek heel erg dik te zijn, te dik voor mijn machine. De helft van het tasje heb ik al draaiend aan het wieltje, aan het stof trekkend en vloekend gestikt. Maar ik moest en zou het af hebben.

Probleem 3 : Tegen het einde moest je heel de tas door de handvaten weer de goede kant op draaien (zie ook probleem 2 : te dik dus).

Probleem 4 : Toen ik eindelijk alles had omgedraaid, bleek ik er de handvaten verkeerd aan te hebben gestikt. Niet zo handig dus...

De zakken van mijn oude jeans waren eigenlijk wel handig. Zo had ik direct een hoop vakjes in mijn 'sjakoche' zonder ze zelf te moeten maken.
De dag erna heb ik het toch maar losgemaakt en de hengsels er tegoei aan gezet. Ik ben er één dag mee naar het werk geweest, maar heb ze daarna nooit meer gebruikt. Ik vind ze eigenlijk echt kei-lelijk! Er komen overal draadjes piepen, op plekken (waar ik 'hoekjes uitdunde') knipte ik te kort op de naad en nog meer van die dingen. U hopelijk niet bekend!
Zondag maakte ik mijn Keyka Lou Pixie tas af. Ze is al de hele week mee naar het werk mogen gaan en ik ben er echt fier op.
Ook weer gemaakt van een oude broek, alleen de rode bloemetjes zijn nieuw. Dat stof lag in de uitverkoop. 1.5 euro voor een meter, daar 'kunt ge toch niet voor sukkelen'. En het geeft het geheel wat vrolijks. Tussen mijn oude broeken zou ik zo'n stofkes helaas ook niet kunnen vinden.
Maar ook hier weer enkele problemen. Ik had nog wat vieseline van in de klas en wilde dat gebruiken om het buitenstofje te verstevigen. Eerst heel voorzichtig voelen welke kant plakt (ik voel dan gewoon aan ene kant) en dan uw strijkijzer erop zetten. Aangezien die machines van op school best heet zijn - mijn gedacht - had ik het mijne ook op de heetste stand gezet. Gevolg: een heel vuil strijkijzer en geen vieseline meer. Als er iemand tips heeft om dat schoon te maken, ik hou mij aanbevolen!
En de mevrouw van het hobbywinkeltje had zo geen magneetjes, dus vandaar een grote knipper. Het gaat wel, maar doordat de knoop (wel gerecycleerd, uit de knopendoos van oma natuurlijk) aan de voorkant zo groot is, is dat toch niet zo handig.
Maar nu heb ik wel wat 'ervaring' zullen we maar zeggen zeker. Ik ga er proberen een te maken voor iemands verjaardag. Hopelijk leest 'iemand' hier niet mee.

1 opmerking:

  1. Mooi tasje & leuke stof!
    Verschillende van jouw problemen komen me trouwens bekend voor... Vooral het Vlieseline-gesukkel is herkenbaar, maar een vitrokeramisch sponske doet dan wonderen!

    BeantwoordenVerwijderen